تفاوت پمپ آب جتی با پمپ آب بشقابی؟

تفاوت پمپ آب جتی با پمپ آب بشقابی؟

تفاوت بین پمپ آب جتی با پمپ آب بشقابی در نوع طراحی پروانه و هوزینگ ( کاسه ) آن ها می باشد.

در واقع همانطور که از نام پمپ آب بشقابی پیداست ، طراحی و شکل پروانه این نوع پمپ آب شبیه بشقاب می باشد.

این پمپ آب مجرای ورودی آب را به داخل پروانه از قسمت وسط پروانه برده که با چرخش پروانه پمپ آب توسط الکترو موتور باعث پمپاژ آب به ارتفاع بالاتر می شود.

به زبان ساده تر شکل پروانه پمپ آب بشقابی همانند دو عدد بشقاب می باشد که در کنار یکدیگر قرارگرفته و به وسیله چندین پره به یکدیگر متصل شده اند که پس از ورود آب به داخل پره ها به علت اینکه آب در بین پره و پروانه بشقابی شکل به دام می افتد با حرکت پروانه باعث پرتاب آب با فشار بیشتر به بیرون از حلزونی ( کاسه ) پمپ می شود ، این نوع پمپ آب بشقابی جز دسته پمپ آب سانتریفیوژ گریز از مرکز می باشد.

در واقع در پمپ آب بشقابی فشاری که پمپ می تواند ایجاد کند رابطه مستقیم با قطر پروانه دارد و میزان دبی ( آبدهی ) رابطه مستقیم با فاصله میانی جداره های پمپ آب بشقابی دارد. بدین معنا که هرچه قطر پروانه بزرگتر باشد میزان فشار پرتاب آب به بیرون نیز بیشتر می باشد. البته نیاز به نیروی محرک بیشتری نیز دارد و هرچه فاصله بین جداره های پروانه ( جداره بشقابی شکل) بیشتر باشد باعث ورود حجم بیشتری از آب به داخل پروانه می گردد و همین امر موجب پمپاژ آب بیشتری می شود.

تفاوت بین پمپ آب جتی با پمپ آۤب بشقابی در نوع طراحی کاسه ( هوزینگ ) می باشد . در واقع نوع طراحی کاسه پمپ آب جتی همانند یک کوزه است که در آن از اجکتور و پروانه ردیفیوزر استفاده شده، پمپ آب جتی به دلیل برخورداری از اجکتور قابلیت مکش آب از عمق پایین تر و یا مسافت دورتر را دارا می باشد. از این رو برای مصارفی نظیر ویلاها و یا مکان هایی که فاصله قرارگیری پمپ آب با لوله اصلی آب شهری زیاد می بابشد گزینه مناسبی می باشد. در پمپ آب جتی به دلیل اینکه از اجکتور استفاده شده میزان فشار تولیدی توسط پمپ آب جتی از پمپ آب بشقابی بیشتر می باشد ولی میزان آبدهی پمپ آب جتی کمتر از پمپ آب بشقابی می باشد در این جا به این سوال برمیخوریم که میزان صدای پمپ آب بشقابی بیشتر است یا پمپ آب جتی ؟

در جواب سوال باید بگوییم که میزان صدای پمپ آب جتی در هنگام کار از پمپ آب بشقابی بیشتر می باشد و علت این امر وجود اجکتور و حلزونی ( کاسه ) کوزه ای شکل پمپ آب جتی می باشد.

از مزایای پمپ آب جتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودمکش بودن آن جهت مصارف خانگی و ویلاها
  • میزان فشار بیشتر نسبت به پمپ آب بشقابی.

از معایب پمپ آب جتی نسبت به پمپ آب بشقابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان سر و صدای بیشتر در هنگام کار.
  • تنوع کمتر در تولید نسبت به پمپ آب بشقابی .

از مزایای پمپ آب بشقابی می توان به رنج تولید گسترده در مدل های مختلف اشاره کرد. پمپ آب بشقابی در دو نوع سانتریفیوژ گریز از مرکز و جابه جایی مثبت تولید و روانه بازار می گردد.

نوع سانتریفیوژ آن همانند CM100 پنتاکس ایتالیا ، پمپ آب اتا ETA پمپیران ، اتابلوک نوید موتور، NB گراندفوس، سری BL ویلو آلمان و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

در نوع جابه جایی مثبت آن می توان به سری CR پنتاکس ایتالیا اشاره کرد.

پمپ آب بشقابی در نوع سانتریفیوژ در مدل های تک پروانه و چند پروانه نظیر سری CB پنتاکس ایتالیا و یا FC سائر ایتالیا تولید می شوند.

در پایان به این نکته اشاره می نماییم که بیش از ۸۰درصد از پمپ های مصرفی در صنایع ساختمانی و تاسیساتی از نوع پمپ های سانتریفیوژ می باشد که از هزینه پایین و راندمان بالایی برخوردار می باشند.

مقایسه فوق به زبانی ساده جهت درک بهتر خواننده محترم تدوین و نگارش گردیده است. چنانچه نیازمند مشاوره بیشتر و یا قصد انتخاب و خرید پمپ آب را دارید می توانید با کارشناسان شرکت آوین پمپ در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *